Commerciële catamarans
Jan de Boer Catamarans is niet alleen het adres voor multihulls voor pleziervaart, wij zijn ook al jarenlang actief op het gebied van catamarans met een commerciële toepassing, zoals :
- Snelle catamarans voor personenvervoer over water
Sinds 2003 is Jan de Boer Catamarans als nautisch consultant nauw betrokken bij de ontwikkeling, bouw en levering van commerciële “multihulls” voor het uitvoeren van snelle veerdiensten.
Niet alleen in Europa, maar ook in het Caribische gebied en in Afrikaanse landen staat het personenvervoer over water in de belangstelling; waarvoor ter plekke vaak specifieke oplossingen / vaartuigen nodig zijn.
Voorbeeld kan zijn een combinatie van personen en vrachtvervoer over rivieren, meren en kustwateren.
Jan de Boer Catamarans werkt in dit verband nauw samen met vooraanstaande naval architecten om nieuwe , geavanceerde ferry schepen te ontwikkelen, toegesneden op het beoogde vaargebied en de te varen dienstregeling.
- Speciale catamarans voor o.a. het bevoorraden van windmolenparken op zee
Dit project is ontwikkeld in samenwerking met de Franse werf Alumarine en naval architect Bureau Mauric uit Nantes / Frankrijk voor de bevoorrading van de geplande grote windmolen parken voor de Bretonse en Normandische kust in Frankrijk
Het ontwerp is een semi-swat catamaran ontwerp met een lengte van 28 m, welke geschikt is om met 25 knopen 24 onderhoudstechnici naar de windmolens op zee te transporteren.
- Speciale snelle catamarans voor commerciële doeleinden
Jan de Boer Catamarans heeft een nauwe samenwerking met gespecialiseerde naval architects voor het ontwikkelen van speciale, snelle catamarans voor commerciële doeleinden, die binnen Europa en kustwateren wereldwijd kunnen worden ingezet
- Day charter catamarans
Recent heeft Jan de Boer Catamarans een bijzondere day-charter catamaran ontwikkeld in samenwerking met naval architect Marc Lombard uit La Rochelle.
Dit bijzondere ontwerp is uitermate geschikt voor gasten die met een rolstoel aan boord komen en zich zelfstandig rondom op het voor- en achterdek kunnen bewegen vanwege het “flush‘ dek.
Dit ontwerp kan worden gebouwd in aluminium, maar ook in composiet in lengtes van 62 – 75 ft.